Grupę docelową tworzą osoby lub instytucje, do których kierujemy nasze produkty, usługi lub zabiegi marketingowe, czyli – najprościej mówiąc – adresaci naszych działań.
Zanim poszukamy odpowiedzi na postawione wyżej pytanie, poznajmy historię Małgosi. Właśnie wróciła z rodzinnych wakacji za granicą, które okazały się prawdziwym koszmarem. Małgosia to matka trójki uroczych dziewczynek oraz menadżer w dużej firmie. Nie ma czasu na planowanie wakacji, więc w tym roku ze swoim mężem zdecydowała się na skorzystanie z oferty lokalnego biura podróży, które promuje się hasłem „Wypoczynek jak marzenie dla każdego!”. Zaproponowano im krótki wypad na Dominikanę i mnóstwo wrażeń dla najmłodszych. Na miejscu okazało się jednak, że warunki były skrajnie survivalowe i niedostosowane do potrzeb rodzin z dziećmi. Oferta nadawała się dla poszukiwaczy przygód, ale na pewno nie dla Małgosi i jej najbliższych. Hotel znajdował się w nieciekawej okolicy i przy ruchliwej drodze. Brakowało podstawowych udogodnień, o animacjach dla dzieci czy dopasowanej ofercie wycieczek fakultatywnych już nie wspominając. Po dwóch tygodniach Małgosia wróciła zmęczona z trójką przestraszonych dzieci i zdenerwowanym mężem. Od razu złożyła reklamację do biura podróży.
Czy oferta biura była niewłaściwa? Kto zawinił? Kto wprowadził w błąd? Czy nasza bohaterka źle wybrała ofertę? Przyczyn zapewne jest wiele. Małgosia decydując się na wakacje kierowała się jednak zapewnieniami pracownika biura oraz hasłem promocyjnym. Skoro oferują „wypoczynek jak marzenie dla każdego”, oznacza to przecież, że każdy powinien wrócić z wakacji zadowolony. Małgosia nie rozumie, dlaczego nikt nie uprzedził jej, że może być inaczej, że jej potrzeby być może nie są typowe, takie jak każdej innej osoby?
W tej sytuacji warto zwrócić uwagę na politykę biura i chęć sprzedania swojej oferty jak największej liczbie osób. Chcąc wpasować się w potrzeby każdego klienta nie było ono w stanie zadowolić wszystkich. Nie istnieje bowiem coś takiego, jak uniwersalny przepis na udane wakacje. Każdy z klientów może definiować je inaczej. Historia ta mogłaby potoczyć się zapewne w zupełnie inny sposób, gdyby biuro dokładnie określiło specyfikę wyjazdu oraz grupę klientów, którym tego tyou wyjazd i atrakcje mogą się spodobać. Małgosi można było zaoferować wakacje o innym charakterze, lepiej dostosowane do jej potrzeb. Biuro podróży, kierując się zapewne chęcią zysku, nie sprecyzowało jednak dobrze grupy docelowej tej oferty, a w związku z tym również wymagań swoich klientów.
Idea grupy docelowej zwraca nas ku odbiorcy i pozwala nam myśleć o naszym produkcie z perspektywy konsumenta i jego indywidualnych potrzeb, a nie tylko własnych priorytetów. Określenie, kto rzeczywiście jest naszym odbiorcą pozwala na umiejętną identyfikację wymagań i ograniczeń klientów, skuteczne komunikowanie się z nimi oraz tworzenie trwalszej i stabilniejszej relacji. W rezultacie możemy więc opracować lepiej sprofilowane produkty i usługi, odpowiadające na konkretne problemy danej grupy osób.
Tworząc kursy i szkolenia internetowe, swoją grupę docelową określić jest najlepiej w jednym z dwóch kluczowych momentów:
Żaden produkt nie będzie skuteczny, jeśli nie znajdzie swoich odbiorców. Oni zaś nie zdecydują się na niego, jeśli nie będzie odpowiadał im specyficznym potrzebom. Jeśli robimy więc kurs, na przykład z gotowania, warto zastanowić się, kto ma być jego odbiorcą i jakiego typu przepisy będziemy opracowywać. Obiady czy desery? Kuchnia wegańska czy mięsna? Czy będą to dania wegetariańskie dla młodych matek w ciąży czy może przepisy na zdrowe słodkości dla cukrzyków? Myśl o odbiorcy pomaga nam zweryfikować przyjęte założenia oraz lepiej wpisać się oczekiwania konsumentów.
Próba dokładnego scharakteryzowania naszej grupy odbiorców może być nie tylko drogą do dobrego dostosowania naszego kursu do specyfiki konkretnych osób, ale również jednym ze sposobów na znalezienie własnego pomysłu na szkolenie. Jeszcze zanim przystąpimy do tworzenia własnych produktów cyfrowych, warto zastanowić się więc, jakiej grupie osób chcemy pomóc. Być może obracamy się już w pewnym konkretnym środowisku i wiemy, że to właśnie w obrębie danej grupy społecznej czy zawodowej chcielibyśmy działać. Można zacząć też od zidentyfikowania i nazwania grup, z którymi się utożsamiamy i którym moglibyśmy pomóc. Każdą z nich warto poznać lepiej, opisać i scharakteryzować. Gdy znamy kogoś dobrze i potrafimy zidentyfikować jego problemy, czasem okazuje się, że znamy też ich rozwiązanie i tym samym możemy zaoferować swoją pomoc. Jeśli obracamy się, na przykład, w gronie nauczycieli szkół podstawowych i w pewnym momencie zdamy sobie sprawę, że wielu z nich brakuje pomysłów na prowadzenie zajęć przez Internet, możemy wówczas, o ile mamy doświadczenie w tym zakresie, zastanowić się, czy dobrym pomysłem, nie byłoby stworzenie kursu online dla nauczycieli nauczania początkowego z zakresu metod zdalnej edukacji.
Definiowanie swojej grupy docelowej powinno prowadzić nas do stworzenia możliwie precyzyjnego jej obrazu. Ważne jest zatem nie tylko jej nazwanie, wyróżnienie ogólnej kategorii, lecz stworzenie swoistej persony, portretu postaci, która posiada większość cech specyficznych dla danej grupy.
Nim przejdziemy do tworzenia persony, warto określić, jakie grupy są nam bliskie i które z nich mogłyby stanowić nasze grupy docelowe. Pomocna w tym zakresie może być odpowiedź na poniższe pytania:
Persona to spersonalizowany, szczegółowy profil lub portret naszego modelowego odbiorcy, który przypomina nam, że pomagając, tworząc, reklamując czy sprzedając, wszystkie nasze działania kierujemy do konkretnych osób, które mają swoje określone potrzeby i historie wpływające na charakter ich wyborów i zachowań. Dzięki personie możemy przyjąć perspektywę klienta.
Ważne jest, by tworząc personę dążyć do jej skrajnej personalizacji, nadania jej wszystkich cech, dzięki którym nie będzie ona dla nas tylko sztucznym awatarem. Warto sprecyzować jej pragnienia, ale też nadać jej imię, określić jej wiek czy wygląd. Persona to też nie laurka z idealnym obrazkiem naszego klienta, nie życzeniowa wizja tego, jaki ten klient powinien być, lecz wizerunek osoby o konkretnych cechach i problemach. Persona przygotowana z uwzględnieniem tych wszystkich uwag może stać się naszym drogowskazem w drodze do własnego produktu online
W tworzeniu persony swojego klienta należy uwzględnić możliwie jak najwięcej szczegółów dotyczących jego osoby. Warto sportretować personę, której charakterystyka będzie spójna z najpokaźniejszą grupą naszych klientów. W pracy nad personą przydatne będą przygotowane przez nas poniżej pytania. Wszystkie odpowiedzi najlepiej jest zanotować, a później przeanalizować. Najważniejsze wnioski warto zapisać na osobnej kartce, do której będziemy mogli wracać.
Kulturoznawca, podróżnik, przewodnik i wykładowca. Pochodzi z Kaszub, ale pomieszkiwał też z tajskimi rybakami oraz tubylcami w ekwadorskiej części Amazonii. Serce pozostawił jednak w Grecji i to właśnie mieszkańcy, kultura i język tego kraju są mu szczególnie bliskie. Głód świata i nowych doświadczeń zaspokaja także w rzeczywistości online i branży kursów internetowych, dzięki której może łączyć pracę i pasję. Aktualnie przygotowuje własne szkolenia online oraz katalog produktów cyfrowych. Kolejne przystanki swojej wirtualnej wędrówki opisuje na blogu Web To Learn.
Webinar poprowadzi: