Jak stworzyć kurs online, korzystając z Chatu GPT?
- Tomasz Lidzbarski
- 5 minut czytania
- Tomasz Lidzbarski
- 16 minut czytania
Kursy online w dobie sztucznej inteligencji. Czy to się jeszcze opłaca?
W obliczu błyskawicznego rozwoju sztucznej inteligencji i narzędzi, takich jak Chat GPT, wręcz banalne wydaje się już stwierdzenie, że zachwiały one rynkiem e-learningu zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Pesymiści, biorąc pod uwagę zawrotne tempo rozwoju najnowszych technologii, skazali rynek edukacji cyfrowej na porażkę. Niemniej, ich apokaliptyczny głos wydaje się dziś na tyle rozsądny, że nie można go dłużej ignorować.
Czy rzeczywiście jednak wszystko jest już stracone i czas szukać alternatyw dla kursów online, które wciąż biją przecież rekordy popularności? Czy sztuczna inteligencja położy kres sukcesom twórców cyfrowych? Jak przekuć potencjalne zagrożenie w technologiczną przewagę, która pozwoli wyprzedzić konkurencję?
Sztuczna inteligencja: szansa czy zagrożenie?
Dostęp do niezmierzonych pokładów wiedzy bez zapisywania się na kurs
Korzystanie ze sztucznej inteligencji za pośrednictwem narzędzi, takich jak Chat GPT, dostarcza użytkownikom ogromu informacji i pomaga rozwiązywać ich problemy. Przewagą AI jest jednocześnie to, że w odróżnieniu od klasycznych wyszukiwarek oferuje odpowiedzi dopasowane dokładnie do problemów zdefiniowanych przez internautów. Co więcej, sztuczna inteligencja potrafi dokonywać analizy i syntezy swoich zasobów, przez co oferuje oryginalne odpowiedzi w oparciu o różne źródła. Wszystko to oznacza, że niemal każdy użytkownik ma szansę posiąść wiedzę, której potrzebuje, nie decydując się na udział w dodatkowym kursie.
Prędkość, której nie dorównasz
Ludzki umysł nie prześcignie maszyny pod względem prędkości obliczeń ani wyszukiwania odpowiednich wyników. Nikogo nie zaskakuje już dziś fakt, że to komputery wyręczają człowieka w skomplikowanych kalkulacjach. Teraz dziwić przestanie również możliwość dotarcia do pożądanych informacji, przetwarzanie i generowanie nowych treści w ułamki sekund. Dzięki chatbotom nowa wiedza dostępna jest niemal od razu. Jej pozyskanie nie wymaga już oglądania kolejnych lekcji czy kończenia poszczególnych etapów kursu.
Chatbot jest tańszy od twojego kursu
Dla wielu odbiorców subskrypcja nawet płatnej wersji chatbotów, takich jak GPT, okaże się tańsza niż kupno kursu online lub innego produktu cyfrowego, który skupia się wyłącznie na jednym wątku. Chętnie sięgać po AI będą zatem osoby, dla których priorytetem jest oszczędzanie.
Personalizacja odpowiedzi
Sztuczna inteligencja z łatwością pozwala dostosować treści do predyspozycji odbiorcy. Dzięki AI pozyskiwana wiedza nie ma anonimowego charakteru, a jej profil odpowiada nie tylko ogólnej charakterystyce pewnej grupy docelowej, ale konkretnej jednostki. Zyskanie takiego stopnia indywidualności nie jest możliwe w przypadku produktów cyfrowych przeznaczonych dla większej grupy osób.
Dostępna codziennie przez 24 godziny na dobę
Ogromną siłą sztucznej inteligencji jest jej nieograniczona dostępność. Do cyfrowego świata wiedzy odbiorca może wkroczyć o dowolnej porze. Nie ogranicza go harmonogram poszczególnych zajęć czy czasowo ograniczona dostępność wybranych materiałów. Wszystkie informacje są zawsze na wyciągnięcie ręki.
Czy należy bać się sztucznej inteligencji?
AI a rynek pracy
Błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji niepokoi zarówno specjalistów, jak i zwyczajnych użytkowników sieci. Znaczna część obaw dotyczy potencjalnego wpływu AI na rynki pracy. Niewątpliwie towarzysząca AI automatyzacja procesów może prowadzić do zmiany struktury zatrudnienia w niektórych sektorach. Chatboty, takie jak GPT, mogą okazać się na przykład konkurencją dla wielu osób w branży cyfrowej – twórców kursów internetowych, copywriterów czy content creatorów. Warto jednak zaznaczyć, że w przeszłości postęp technologiczny niejednokrotnie prowadził już do licznych przemian na rynku pracy. Choć część zawodów ginęła, równocześnie powstawało jednak wiele nowych, które wcześniej nie istniały.
AI a prywatność i bezpieczeństwo
Jednym z najpilniejszych wyzwań związanych z rozwojem sztucznej inteligencji jest kwestia prywatności. AI może zyskać dostęp do ogromnych zasobów informacji na temat użytkowników sieci i wykorzystywać je w niekontrolowany sposób. Wielu użytkowników obawia się, że ich dane osobowe mogą być przechowywane i przetwarzane bez ich wyraźnej zgody. Co więcej, brak odpowiednich zabezpieczeń może prowadzić do kradzieży i naruszenia naszej cyfrowej tożsamości.
Ograniczenie ludzkiej sprawczości i utrata kontroli
Innym aspektem, który budzi obawy, jest rozwój sztucznej inteligencji, która może przekroczyć ludzkie zdolności analityczne i być trudna do kontrolowania. Według niektórych specjalistów mogłoby to doprowadzić do ewentualnej dominacji AI nad ludzkością lub potencjalnego wykorzystania technologii w celach nieetycznych.
Uzależnienie od technologii
Ludzkość błyskawicznie przyzwyczaja się do rozmaitych technologicznych usprawnień codzienności. Z tego powodu ułatwienia, które zawdzięczać możemy sztucznej inteligencji, rodzą również obawy o uzależnienie społeczeństwa od AI, a tym samym ograniczenie jego sprawczości i samodzielności w decydowaniu o kształcie współczesnej rzeczywistości.
Czy sztuczna inteligencja zniszczy branżę kursów online?
Sztuczna inteligencja wywiera coraz większy wpływ na różne dziedziny naszego życia, a branża kursów online nie jest wyjątkiem. Istnieje kilka szczególnie istotnych czynników, które mogą wskazywać na to, że AI może zmienić ten rynek, ale niekoniecznie go zniszczyć.
Po pierwsze, sztuczna inteligencja ma potencjał ulepszenia procesu nauczania online. Dzięki możliwościom analizy danych i uczenia maszynowego, AI może pomóc w dostosowywaniu materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów, a także wesprzeć twórców w opracowywaniu nowych, jeszcze lepszych treści oraz wykorzystaniu efektywniejszych metod przekazywania wiedzy, co przełoży się na efektywność nauki.
Co więcej, sztuczna inteligencja nie zastąpi w pełni roli nauczycieli i ekspertów w różnych dziedzinach. Wiedza dostarczana przez maszyny wciąż wymaga weryfikacji – intelektualnej, ale i etycznej perspektywy człowieka. Niezastąpiona pozostaje także siła empirycznych doświadczeń. Ludzki aspekt jest zatem nieodłącznym elementem nauczania, który przekracza możliwości AI.
Ponadto, nie wszyscy uczniowie preferują naukę opartą wyłącznie na technologii. Część z nich docenia bezpośredni kontakt z nauczycielem i interakcję z innymi uczniami. Branża kursów online może zatem skoncentrować się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji jako narzędzia wspomagającego, które ułatwia i wzbogaca proces nauki, ale nie zastępuje ludzkiego pierwiastka.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pracy nad własnym kursem internetowym?
Zamiast oczekiwać aż sztuczna inteligencja stanie się źródłem inspiracji, innowacji, ale i dochodów dla innych, warto samemu zaangażować ją do pracy nad własnymi produktami cyfrowymi. Jak się okazuje oparte na AI chatboty, takie jak GPT, mogą usprawnić pracę każdego twórcy. Pomogą choćby znaleźć pomysł na własny kurs online, stworzyć i zweryfikować jego koncepcję, a nawet ułożyć szczegółową agendę. Następnie zaś przygotują dla nas opis naszego produktu, stworzą profil odbiorcy lub wymyślą chwytliwy nagłówek, który przyciągnie potencjalnych klientów.
O takie wsparcie poprosiliśmy ostatnio Chat GPT. Oto, jak sobie poradził z przykładowymi zadaniami.
Poprosiliśmy Chat GPT o zaproponowanie tematów kursów internetowych w oparciu o nasze zainteresowania:
Poprosiliśmy Chat GPT o zdefiniowanie problemów potencjalnej grupy docelowej jednego z naszych kursów:
Poprosiliśmy Chat GPT o stworzenie agendy kursu internetowego:
Jak widzisz, cała sztuka komunikacji ze sztuczną inteligencją opiera się na zdaniu sobie sprawy z zakresu możliwości, jakie stwarzają chatboty i zadawaniu im właściwych pytań lub kierowaniu do nich stosownych poleceń. Temu zagadnieniu poświęciliśmy naszą najnowszą książkę – „Rozmówki polsko-robotyczne dla twórców kursów online”. Kliknij poniżej, by zamówić jej bezpłatny egzemparz. Publikacja ta zawiera gotowe frazy, które wystarczy skopiować, wkleić i użyć w chatbocie, aby oszczędzić czas i ułatwić sobie pracę.
Jak stworzyć kurs, który wygra ze sztuczną inteligencją?
Jeśli sztuczna inteligencja nie musi być wrogiem w opracowywaniu nowych produktów cyfrowych, warto uczynić z niej swojego sprzymierzeńca. Połączenie ludzkiego intelektu i siły AI może przyczynić się do powstania czegoś wyjątkowego, co przebije inne, konkurencyjne oferty na rynku online. W oparciu o nasze własne doświadczenia i wspierając się na Chat GTP udało się nam opracować, 10 kluczowych wskazówek, które mogą pomóc Ci osiągnąć ten cel.
1. Dąż do specjalizacji
Produkty dla wszystkich to tak naprawdę produkty dla nikogo. Zdecyduj się na stworzenie kursu online lub innych materiałów edukacyjnych na temat, który znasz doskonale. Jako specjalista w danej dziedzinie, wspierający się nie tylko na wiedzy, ale i praktycznych doświadczeniach, zawsze wyprzedzisz amatorów. Połącz to, co potrafisz i zaprzęgnij do pracy chatboty oparte na AI, by wznieść się na intelektualne wyżyny w swojej branży.
2. Personalizuj treści
Każdy kursant ma inne potrzeby, a także doświadczenia, które wpływają na sposób, w jaki przyswaja wiedzę i komunikuje się ze światem. Wykorzystując potencjał sztucznej inteligencji możesz zatroszczyć się o personalizację opracowywanych treści, by jak najlepiej odpowiadały charakterowi Twoich klientów.
3. Zadbaj o interakcje
O atrakcyjności i skuteczności e-learningu w dużej mierze decyduje stopień interaktywności zastosowanych metod. To też odróżnia edukację online od nauki z klasycznych podręczników. Twórcze zaangażowanie kursantów w proces szkolenia jest również jednym z tych czynników, których nie może zaoferować lektura wciąż statycznych wyników oferowanych przez chatboty oparte o sztuczną inteligencję. Choć można z nimi rozmawiać, to trudno nazwać to nauką przez zabawę. Postaraj się zatem, by Twój kurs obfitował na przykład w quizy, testy, gry albo dyskusje grupowe.
4. Kładź nacisk na aspekty praktyczne
Ogromnym mankamentem wielu tradycyjnych źródeł wiedzy, ale i informacji dostarczanych przez chatboty, takie jak GTP, jest skupianie się na teorii i marginalizowanie kwestii praktycznych, które pozwalają zastosować zdobytą wiedzę w codziennym życiu. Opracowując własne produkty cyfrowe, zadbaj więc, by dawały one okazję do testowania nowych kompetencji w praktyce. Wymyślaj ćwiczenia, dzięki którym uczestnicy poczują, że Twoja wiedza zbliżona jest do rzeczywistości.
5. Przyznawaj certyfikaty
Sztuczna inteligencja może być źródłem wiedzy, ale podobnie jak przeglądarka internetowa, nie jest w stanie sprawdzić nowych kompetencji i potwierdzić faktu ich nabycia. Certyfikaty, niczym dyplomy na uczelni, wciąż pozostają szeroko respektowanym dowodem posiadanych kwalifikacji. Gwarantując ich przyznanie osobom, które ukończyły Twój kurs, możesz zyskać niemałą przewagę na rynku.
6. Promuj się i inwestuj w działania marketingowe
Sztuczna inteligencja nie potrzebuje promocji, gdyż wieść o niej niesie się po całym świecie w zawrotnym tempie. Twoje produkty cyfrowe prawdopodobnie potrzebować będą jednak reklamy. Bez niej, bez względu na ich rzeczywistą wartość, nikt nie dowie się o ich istnieniu. Wykorzystuj więc dostępne narzędzia marketingowe oraz odkrywaj nowe, by nieustannie kreować swoją markę w sieci i docierać do nowych klientów.
7. Aktualizuj swoje materiały i rozwijaj się
Musisz być na czasie, jeśli chcesz utrzymać się na rynku w tak dynamicznych czasach. Aktualizuj swoją wiedzę, wdrażaj nowinki, testuj dostępne technologie i rozwijaj się, by nie zostać w tyle.
8. Zapewnij wsparcie
Sztuczna inteligencja dostarcza wiedzy, ale nie prowadzi kursantów za rękę i nie wspiera ich w rozwoju tak, jak zrobiłby to dobry nauczyciel. Twórca kursów online tymczasem powinien być nie tylko niczym księga, ale również mentor i przewodnik, dzięki któremu droga do sukcesu staje się możliwie jak najkrótsza, ale i owocna. To dzięki niemu kursanci mogą uniknąć błądzenia po sieci i bezwiednego poszukiwania spójności w świecie pełnym nowych informacji. Projektując swoje produkty cyfrowe, zaplanuj więc aktywności, które zbliżą Twoich uczniów do Ciebie i zapewnią im indywidualne wsparcie, na przykład podczas konsultacji, webinarów lub na forach dyskusyjnych albo w grupach gromadzących osoby o podobnych problemach i zainteresowaniach.
9. Twórz społeczność
To z międzyludzkich relacji i wzajemnej wymiany myśli rodzą się najbardziej owocne i spektakularne projekty. Chatbot nie połączy Twoich kursantów z innymi ludźmi i nie zbuduje im siatki połączeń, która pozwoli im osiągać sukcesy. Tobie jednak, jako ekspertowi, z łatwością może udać się zgromadzenie wokół siebie specjalistów z danej branży oraz osób, które chcą nabyć w niej doświadczenia. Niekiedy członkostwo w społeczności którą stworzysz na Facebooku lub LinkedIn może być dla twoich klientów większą wartością niż Twój produkt.
10. Postaw na aktywność i sumienność
Współczesne biznesy najczęściej zabija bierność i napawanie się raz osiągniętym już sukcesem. Jeśli chcesz się wyróżnić i oferować więcej niż sztuczna inteligencja, pamiętaj o aktywności i regularności. Podejmuj nowe inicjatywy, poszukuj kolejnych wyzwań, organizuj wydarzenia online, konferencje, webinary czy warsztaty. W ten sposób utrzymasz zainteresowanie swoich kursantów i nie dasz im o sobie zapomnieć.
Nade wszystko wyróżnia nas pasja
Chęć zysku i zasoby finansowe mogą pomóc Ci przebić się wśród innych twórców korzystających z najnowszych nowinek technologicznych. Trudno jednak będzie utrzymać się na rynku i przekonać do siebie nowych odbiorców, jeśli to, co robisz, nie jest twoją pasją i nie wkładasz w to swojego serca.
Sztuczna inteligencja niewątpliwie wyręczy ludzkość jeszcze w niejednym zadaniu i bezpowrotnie wpłynie na kształt współczesnego świata. Wciąż jednak nie potrafi ona zastąpić niepowtarzalnego i wyjątkowego pod każdym względem ludzkiego pierwiastka. Jako istoty nieracjonalne, w swoim życiu i decyzjach, które podejmujemy, nie kierujemy się przecież wyłącznie chłodną, komputerową wręcz kalkulacją. Znacznie częściej wpływają na nas emocje, osobiste więzi i przekonania. Tym samym zaskakująco szybki rozwój sztucznej inteligencji oraz innych technologii zdaje się wciąż pozostawiać mnóstwo przestrzeni na ludzką sprawczość oraz kreatywność.
O autorze
Tomasz Lidzbarski
Kulturoznawca, podróżnik, przewodnik i wykładowca. Pochodzi z Kaszub, ale pomieszkiwał też z tajskimi rybakami oraz tubylcami w ekwadorskiej części Amazonii. Serce pozostawił jednak w Grecji i to właśnie mieszkańcy, kultura i język tego kraju są mu szczególnie bliskie. Głód świata i nowych doświadczeń zaspokaja także w rzeczywistości online i branży kursów internetowych, dzięki której może łączyć pracę i pasję. Aktualnie przygotowuje własne szkolenia online oraz katalog produktów cyfrowych. Kolejne przystanki swojej wirtualnej wędrówki opisuje na blogu Web To Learn.